DZIAŁ ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
JAKO KATALIZATOR INNOWACJI

Jeszcze do niedawna słowo „innowacja” było takie „glamour”. Ale zagościło w świecie biznesu na dobre i stało się tak powszechnie stosowane jak „zorientowanie na wynik”.
Organizacje, które decydują się postawić na innowacje bez szczególnego wcześniejszego przygotowania, zderzają się z dwoma dużymi problemami: pierwszy z nich to problem strukturalny, drugi to problem kompetencyjny. Dział Zarządzania Zasobami Ludzkimi może wnieść bardzo dużo przy radzeniu sobie z tymi kwestii.

Wielką przeszkodą strukturalną stojącą na drodze innowacjom jest biurokracja. To ona jest winna temu, że wiele firm traci możliwość wdrażania działań innowacyjnych. Wpływa bowiem bardzo negatywnie na dwa ważne procesy: tworzenia i realizacji.

Chociaż eksperci z dziedziny uważają, że innowacyjność to nie kreatywność, przyznać trzeba, że twórcze myślenie jest wręcz niezbędne do tworzenia czegoś, co nas wyróżni. Kreatywne, twórcze, innowacyjne myślenie wymaga przede wszystkim oderwania od rzeczywistości. To ogromne wyzwanie stworzyć takie warunki pracy, które umożliwiałyby ludziom uwalnianie ich wizji i pomysłów. Ale na pewno nie ma co się łudzić, że w środowisku obciążonym stresem, sztywną atmosferą i biurokracją zrodzą się rewolucyjne koncepcje.

Z drugiej strony okazuje się, że największą porażkę w temacie innowacyjności firmy ponoszą na etapie ich wdrażania. Czyli pomysł się zrodził, ale nie został zrealizowany. Wynika to z tego, że zazwyczaj całą energię koncentruje się na mentalnym wysiłku tworzenia idei, a nieco mniej zapału pozostaje na urzeczywistnianie. Fiasko we wprowadzaniu w życie innowacji wynika również z barier stawianych przez biurokrację, która jest ewidentnie niekompatybilna ze zwinnością wymaganą przy tego rodzaju działaniach.

W nawiązaniu do aspektu kompetencji, przyjrzyjmy się najpierw specjalistom zatrudnianym przez większość organizacji. Czyż nie mamy do czynienia z ludźmi dobrze przygotowanymi, między innymi przez system akademicki, do pracy w środowisku biurokratycznym? Posiadają oni doskonałe zdolności rozumienia instrukcji oraz poprawnego wykonywania dyspozycji. Ale w zakresie kompetencji potrzebnych do pracy w świecie coraz to bardziej zmechanizowanym, zrobotyzowanym i cyfrowym mają poważne braki.

 

Jaką rolę w tym wszystkim mają odegrać Działy Zarządzania Zasobami Ludzkimi?

 

W zakresie strukturalnym Działy Zarządzania Zasobami Ludzkimi mają ważną misję demontażu układów biurokratycznych i zastąpienia ich formami całkowicie dopasowanymi do warunków panujących w nowoczesnym świecie biznesu. Konkretnie mówiąc: czas, aby substytuować tradycyjne modele przywódcze nowoczesnymi formami zarządzania. Teraz na czele chcemy widzieć ludzi, którzy posiadają umiejętność stymulowania i dynamizowania rozwoju intelektualnego innych osób. (Więcej o kompetencjach lidera XXI wieku przeczytasz tutaj).

Pamiętajmy, że ludzie się zmieniają tylko wtedy, gdy sami tego chcą. Sztuką jest zatem, zamiast uciekać się do manipulacji, stworzyć im takie warunki pracy, które by ich zmotywowały do podjęcia świadomej decyzji o zmianie podejścia zawodowego.
Wiemy doskonale co w dzisiejszych czasach uskrzydla pracowników (poza pieniędzmi – więcej o tym tutaj) i zwiększa ich zaangażowanie. Rolą Działów Zarządzania Zasobami Ludzkimi jest stworzenie takiej przestrzeni, w której potencjał pracowników będzie miał szansę zostać wykorzystany. A stanie się tak, jeśli ludzie przede wszystkim poczują sens tego co robią. Poza tym muszą wiedzieć, że mają zapewnioną autonomię oraz warunki do uwalniania i rozwijania swoich talentów.

Kolejnym zadaniem stojącym przed Działami Zarządzania Zasobami Ludzkimi jest wyeliminowanie ze wszelkich działań organizacyjnych szalonego podejścia typu: „ma być zrobione na wczoraj” lub „zrobię, bo „góra” każe” i zastąpienie go nastawieniem na „pracę z sensem”. Niestety większość organizacji boryka się w obecnych czasach ze słabo rozwiniętym poziomem kompetencji niezbędnych do podtrzymywania takiego zdrowego podejścia. A zaliczamy do nich zdolność rozwiązywania złożonych problemów, kreatywność, zdolności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji, inteligencję emocjonalną i przede wszystkim elastyczność poznawcza, czyli umiejętność dostosowywania się do zmiennych warunków otoczenia.

Przed Działami Zarządzania Zasobami Ludzkimi ogromne wyzwania i dużo ciężkiej pracy. Nastają czasy, w których losy każdej jednej organizacji leżą w rękach specjalistów z dziedziny HR. Zaczynają oni odgrywać kluczową rolę przy tworzeniu nowej rzeczywistości biznesowej i wierzę, że dzięki nim organizacje zaczną wdrażać innowacje z większym rozmachem.

KLIKNIJ PONIŻEJ JEŚLI CHCESZ SIĘ DOWIEDZIEĆ, JAK ZBADAĆ ELASTYCZNOŚĆ POZNAWCZĄ KANDYDATA

 

Kliknij tutaj

Start typing and press Enter to search